fbpx

Telo med nosečnostjo in po porodu

Telo po porodu

 

Rodi se otrok. V telesu nastane fizična praznina, ki jo zapolnijo pozitivna čustva ob rojstvu. Kaj pa se zgodi z našim telesom? Poleg velike rane, ki ostane na mestu, kjer je bila posteljica, morajo organi ponovno poiskati svoje mesto. Mišice trupa se morajo pravilno aktivirati, da pridejo nazaj v stik s telesom, z medeničnim dnom, z našim dihom. Telo mora pridobiti na kondiciji in se hkrati odpočiti po najtežjem treningu našega življenja – porod je intenziven in naše telo izčrpa.

Prav zaradi tega obstajajo različni reki in priporočila o poporodnem počitku. 40 dni, dva tedna. en mesec. Vsaka bo imela svoj tempo, vsekakor pa manj kot dva tedna ne priporočam nobeni. Velikokrat nas na preveč napora opomni čišča, ki se takrat lahko poveča, prav tako hitro naraste jakost bolečin v maternici. Telo potrebuje prva dva tedna počitek. Vodoraven položaj, ne sedenja in stanja. Niti kuhanja in likanja perila za dojenčka. Počitek. Spanje. Hrano. Potrebuje moč, da nahrani dojenčka.

 

Prehrana po porodu

 

V prvi vrsti bom izpostavila vodo. Hidracija je zelo pomembna, najbolje voda in čaji za dojenje. Potem so tu laktacijska živila: ovseni kosmiči, žganci, korenček, česen, ingver, koromač, grško seno, oreščki, pivski kvas, laneno seme, sezam … Pomembna je količina hrane – dojenček z dojenjem materi lahko pobere tudi 500 dodatnih kcal – kar je lahko dodatno kosilo. Najbolje se je držati pravila, da jemo, če smo lačni, se pa velikokrat zgodi, da z vsem dogajanjem pozabimo na hrano in tekočino. Pomembna je raznovrstna prehrana, da dojenčku in sebi zagotovimo hranila in okuse. Kot superživilo za mamico in dojenčka bi izpostavila še kostno juho.

 

Vadbe po porodu, kako začeti?

 

Najprej je potrebno začeti nazaj krepiti trup. Začnemo lahko praktično takoj, ko se dobro počutimo. Gre za prvi sklop, t.i. dihalne vaje. Vaje se potem ustrezno stopnjujejo glede na težavnost poroda, diastazo … Tudi ko ginekolog da zeleno luč, je potrebno poslušati svoje telo in postopoma stopnjevati vadbo, zraven pa spremljati, kako se na to odziva telo.
Večinoma se odsvetujejo poskoki, tek, visoko intenzivne vadbe ali vadbe s prevelikimi bremeni – je pa vsaka mamica drugačna in zgodba zase, zato bo vsaka napredovala v svojem tempu.

Če si imela carski rez je nekako podobno kot z vadbami po vaginalnem porodu – vsekakor pa počasneje, kak mesec kasneje in z dodatkom masaže za brazgotino.

 

Kdaj začeti z vadbo po porodu?

 

Če govorimo o dihalnih vajah, lahko takoj, ko se mamica dobro počuti, saj se vaje lahko izvajajo tudi v postelji. Ko pa govorimo o treningih, pa vsekakor po ginekološkem pregledu, sama pa bi svetovala tudi po posvetu s strokovnjakom (za medenično dno, s trenerjem, ki je specializiran za vadbo po nosečnosti …).

Malo o medeničnem dnu

 

Skupek mišic, ki sestavlja medenično dno, zagotavlja podporo medeničnim organom, sodeluje pri odvajanju, skrbi za pritisk v trebušni votlini … Podpira nas torej tako pri samem gibanju telesa kot tudi skrbi za delovanje marsikatere funkcije v telesu. Ko se enkrat poruši temelj,
se kvaliteta življenja lahko zelo poslabša.

Keglove vaje

 

Vaje medeničnega dna so nekoliko preveč enostaven recept, ki ga dobi skoraj vsaka ženska. Svetujejo se brez predhodnega pregleda in večkrat povzročijo še poslabšanje situacije. Mišice niso vedno oslabljene, lahko so tudi preveč zakrčene, simptomi pa so podobni. V tem primeru dodatna kontrakcija samo poslabša stanje. Veliko bolj svetujem pravilno sedenje, redno gibanje, pravilno telesno držo, pravilno dvigovanje bremen, trebušno dihanje …

 

Diastaza

 

Diastaza je razmik preme trebušne mišice, do katerega pride zaradi rasti trebuha oziroma otroka v njem. Diastaza pa ne gre le v širino, temveč tudi v globino, kar marsikateri ginekolog ‘spregleda ali pozabi’ preveriti.
Sanacija diastaze ni zahtevna, je pa lahko dlje trajajoč proces, zato je potrebno dosledno in vztrajno izvajanje vaj. Poleg vseh online programov bi vsekakor priporočila vsaj en obisk katerega izmed strokovnjakov v živo, da se mamica zagotovo prepriča, da vaje izvaja pravilno.
Kdaj bo moje telo spet kot prej?

Pravijo, da toliko časa, kot je trajala nosečnost. Sama raje rečem, da je vseeno velik faktor tudi to, kaj je nosečnica počela med nosečnostjo in po porodu. Če je skrbela za pravilno vstajanje, gibanje in ustrezne vaje za medenično dno v času nosečnosti, po porodu pa poskrbela za saniranje diastaze in povezovanje medeničnega dna s trebušnimi mišicami, potem je vse veliko bolj optimalno in se prej postavi na svoje mesto. V kolikor tega ni, lahko to traja več let ali pa se nikoli ne sestavi nazaj tako kot bi bilo najbolje za žensko telo.

 

Posledice prevelike aktivnosti

 

Čeprav je porod lahko hiter in čudovit, je vseeno pustil posledice, manj ali bolj vidne. Poleg velike rane, ki ostane v telesu, so tudi manj vidne stvari. Organi, ki so se zaradi otroka v trebuhu premaknili, potrebujejo čas, da se umestijo nazaj. Diastaza se mora zmanjšat. Pri prehudem tempu in treningih pa lahko (ne niti nujno takoj, lahko čez leta) pride do inkontinence, prolapsa organov..

 

Izbira vadbe oziroma ponudnika

 

Vsekakor na več faktorjev, ker vsak sam po sebi ne da zagotovila, da gre za kvaliteto. Ponudnik mora imeti ustrezno izobrazbo ali znanje, ki ga skozi čas tudi nadgrajuje z novejšimi metodami in raziskavami.
Izkušnje so vsekakor zaželjene, saj sama izobraževanja po navadi nudijo premalo prakse, da bi ponudniki postali suvereni v specifičnem področju.
Individualiziranost programa in nadzor nad izvedbo vaj – marsikateri online program je lahko vrhunsko zastavljen, vendar če nanj naleti oseba, za katero ni v celoti primeren ali ga izvaja napačno, bo veliko škode.

Na to, da bo slišana, upoštevana in da se bo dobro počutila.

 

Prispevek je napisala Nina Švab.

Kdo je Nina Švab?
Gibanje in šport sta del njenega življenja že od malih nog. Vodi vadbe za mamice in nosečke v Domžalah (ponedeljki in srede ob 10.00) – prvi obisk je brezplačen.

Kakšna naj bo vadba po porodu in kdaj začeti?

Prispevek Nine Švab

Nina Švab vadba po porodu

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *